Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Kávézni és könyvet vásárolni is lehet már újra a Karakterben – Interjú Püski Gáborral, a Karakter 1517 Könyvesbolt és Kávézó vezetőjével

Kávézni és könyvet vásárolni is lehet már újra a Karakterben – Interjú Püski Gáborral, a Karakter 1517 Könyvesbolt és Kávézó vezetőjével

Mióta a Magyar Kormány kihirdette március 11-én az országos veszélyhelyzetet, szinte napról-napra módosultak a vendéglátóhelyek és üzletek lehetőségei. Hogyan zajlott a Karakterben az elmúlt két hónap?

Március 16-tól kezdve szinte minden folyamatosan változott, így nekünk mindig az aktuális helyzetre kellett reagálni, hogy az aktuális rendelkezéseknek megfelelően tudjunk nyitva vagy zárva lenni. Amikor zárva tartottunk, akkor volt időnk egy öt éve tervezett feladatnak nekiállni, és elkezdtük kialakítani a Karakter webshopját. A kollégák otthonról dolgoztak és vitték fel a rendszerbe a könyvek adatait, én pedig a boltból koordináltam a folyamatokat. Miután köztudott lett, hogy enyhítések várhatóak, április végén a munkatársakkal közösen hozzákezdtünk a terasz rendberakásához, gyomláláshoz, valamint a bolt átrendezéséhez. Május 4-én újra kinyithattunk, és hála Istennek minden kollégánk állását meg tudtuk tartani a kimaradt időszak ellenére is.

Jelenleg milyen lehetőségek vannak a Karakterben, és milyen szabályok vonatkoznak a vásárlókra?

Mondhatni teljes üzemmódban dolgozunk, tehát lehet kávét fogyasztani és könyveket, ajándéktárgyakat vásárolni is. A kávézásra vonatkozó jogszabálynak megfelelően csak a teraszon lehet elfogyasztani a rendelést, vagy elvitelre lehet kérni forró italokat. Az üzletben mindenkinek szájmaszkkal vagy kendővel kell eltakarnia az arcát, és egyszerre legfeljebb tízen tartózkodhatunk bent. Ami változott, hogy a nyitvatartási időt rövidítettük a kisebb forgalom miatt, így 10-17 óra között tartunk nyitva. Azt tapasztaljuk, hogy a kávézó törzsvendégei nagyon örülnek az újranyitásnak. Akik korábban szinte napi szinten beültek hozzánk, ők kezdenek vissza-visszatérni. A könyvek után azonban hullámzó az érdeklődés. A tavaszi időszaknak több olyan eseménye is van – például a konfirmáció, a ballagások, az érettségi vagy az anyák napja -, melyek szinte minden családot érintenek, és mindig sok ajándék vásárlásával járnak együtt. Ez most teljesen kiesett.

Ennek a néhány hetes kimaradásnak feltételezem, hogy komoly anyagi következményei is vannak a Karakter életében…

Jelentős a kiesés valóban. Ezt az évet jobban indítottuk, mint a tavalyi évet. Az első két hónap mintegy 20%-os növekedést mutatott az elmúlt év ugyanezen időszakához képest. Nagyjából már annyi bevételtől estünk el, amennyi a januári-februári hónap teljes bevétele volt. Nagyon rossz ez a helyzet most nekünk, hiszen ez az ötödik éve a Karakternek, és ez az első, amikor nem pozitív mutatóval zárunk. Mindig tudtunk fejlődni, a forgalmunk évről-évre növekedett, idén azonban ebben a felfelé ívelő tendenciában egy törés lesz. Most az újranyitásnak, és ezzel együtt minden egyes forintnak úgy örülünk, mint amikor megnyitott a bolt 2015-ben. Négy és fél év alatt jutottunk el odáig a kávézóval, hogy délutánonként rendszeresen teltházzal üzemeltünk, gyakorlatilag nem voltak szabad asztalaink. Most örülünk, hogy napközben betér hozzánk valaki. Azt is érezzük, hogy az új vendégek, a turisták sincsenek jelen a városban, de ezt mindenki tapasztalja Debrecenben. Ennek a helyzetnek persze a lehetőségei is megvannak. A Karakter újranyitása egyben egy új élet számunkra, amikor átgondolhatjuk, mit kellene megváltoztatni az eddigiekhez képest.

Mik a tervek: a korábbi állapot minél hamarabbi visszaállítása, vagy újítások bevezetése?

Alapvetően nem vagyok egy ’mindenbe beleugró’-típusú ember, hanem inkább várok és igyekszem megfontolt döntést hozni. Persze ez nem mindig a legjobb taktika, de általában így működünk. Legelőször a saját hozzáállásunkat szeretnénk megváltoztatni. Sokat beszélünk erről a kollégákkal, és egyetértünk abban, hogy hálásnak kell lennünk mindenért. Fontos, hogy legyünk elégedettek a kisebbel is, ne akarjunk mindig nagyot, többet és többet, hanem tudjuk mindig megbecsülni, amit elértünk, legyen az bármilyen apró lépés is. De persze törekszünk arra, hogy jobbak legyünk. Jelenleg azon dolgozom, hogy a kávézót szeretném trendibbé, újhullámosabbá tenni. Várhatóan nyáron a belföldi turizmus meg fog élénkülni, és ezt a vonalat tudnánk megragadni a kávézóval. Ha egy család eljön akár 1-2 napra Debrecenbe kirándulni, fontos, hogy kellemes környezetben tudjanak elfogyasztani egy-egy frissítőt városnézés közben. Ezért például bővíteni szeretnénk a kávé kínálatunkat, és új feltétekkel, mondjuk mályvacukorral extrázni az italokat. Szintén újdonság, hogy egy telefonos applikáció segítségével minden vásárló ingyen fogyaszthatja nálunk a tizedik kávéját, hiszen az applikáción keresztül virtuális pecséteket tud gyűjteni minden fogyasztás után. A rendezvényeket az őszi időszakban tervezzük lehetőség szerint újrakezdeni, a webshopot pedig igyekszünk folyamatosan fejleszteni.

Az interjút készítette: Lucski Zsófia kommunikációs referens